precious tourmaline

Waarom investeren in edelstenen steeds populairder wordt

Rubelliet, paraiba toermalijn, imperiaal topaz, alexandriet en padparadscha saffier: een greep uit de kostbare, gekleurde edelstenen die Bonebakker Juwelier verwerkt in zijn juwelen. Naast de klassieke high-end diamanten winnen de zeldzame edelstenen enorm aan populariteit én vormen ze daarnaast een mooie investering. Jannie Iwema kijkt verder dan de gemiddelde juwelier. Zowel in haar zoektocht naar de mooiste en meest unieke edelstenen als in het vinden van de steen die helemaal past bij degene die het juweel gaat dragen.

“Zeldzame edelstenen werden van oudsher veel gebruikt in historische kroonjuwelen”, vertelt Jannie. “Een tijdlang werden ze wellicht daardoor geassocieerd met ouderwets, maar die tijd is voorbij. We merken de groeiende populariteit aan de reacties op onze collecties en de toenemende vraag naar bijzondere edelstenen voor bespoke juwelen.” Naast de unieke collecties en custom-made sieraden blijven de natuurlijke diamanten onverminderd populair. “Ook daarin zien we steeds meer fancy kleuren. Een interessante ontwikkeling, omdat ook deze stenen heel zeldzaam zijn. Een echte vondst als we een mooi exemplaar kunnen bemachtigen, net als bij kleuredelstenen.”

gemstone selecting

Investeren in edelstenen

Tegenwoordig zijn er tal van investeringsmogelijkheden die je op termijn veel geld op kunnen leveren. Jannie: “Investeren in edelstenen is niet alleen erg waardevol, je kunt daadwerkelijk genieten van je investering. Edelstenen zijn erg zeldzaam en het is een behoorlijke zoektocht om de mooiste exemplaren te vinden. Daarom is het ook zo’n bijzondere catch als we een authentieke edelsteen vinden, liefst voordat ze populair worden natuurlijk. Natuurlijke edelstenen behouden hun waarde en kunnen zelfs in waarde groeien. Dat komt doordat ze mooi, zeldzaam en gewild zijn. Hoe zeldzamer en schaarser, hoe waardevoller. Als de mijn waar een bepaalde edelsteen te vinden is uitgeput raakt, groeit de edelsteen in waarde. Daarnaast is investeren in edelstenen interessant, omdat de stenen tastbaar zijn in tegenstelling tot bijvoorbeeld investeren in crypto’s. Ze zijn makkelijk door te geven van generatie op generatie. Wij helpen onze klanten graag met het opbouwen van hun collectie en erfenis.”

Bijzondere Heritage

Als oudste juwelier van Nederland is Bonebakker al sinds 1792 een begrip in Amsterdam en ver buiten de Nederlandse grenzen. Veel klanten komen via via of hebben al een Bonebakker-juweel en willen hun eigen collectie uitbreiden. Niet alleen Nederlanders en toeristen weten de juwelier te vinden. De moderne technologie maakt het ook voor deze branche mogelijk online-activiteiten verder te ontwikkelen, waardoor klanten uit heel Europa, Amerikanen en Arabieren tot de internationale klantenkring behoren. Oprichter Adrianus Bonebakker was in een ver verleden verantwoordelijk voor het smeden van degens voor de Prinsen van Nederland en in het jaar 1840 maakte Bonebakker de koningskroon voor Willem II, die nog steeds gebruikt wordt bij bijzondere gelegenheden door de koninklijke familie. De laatste keer bij de inhuldiging van Koning Willem-Alexander. De speciale band met de hoofdstad uit zich onder andere in de Bruggen van Amsterdam-collectie die is ontworpen in 2017 vanwege het 225-jarige jubileum en de Sleutel van Amsterdam-collectie, geïnspireerd op de stadssleutels die de juwelier in 1806 maakte voor Napoleon. Een bijzondere en rijke heritage, waar vandaag de dag nog altijd veel aandacht voor is.

Een speciaal ontworpen juweel

Zo’n tien jaar geleden verhuisde Bonebakker Juwelier van het Rokin naar het Conservatorium Hotel in de Van Baerlestraat, middenin het Museumkwartier. Jannie Iwema zette de iconische geschiedenis van het juwelenimperium Bonebakker voort. Ze combineert op sublieme wijze haar liefde voor juwelen en design met haar passie om de juiste steen voor iedere klant te vinden. Ze studeerde af aan de Design Academy in Eindhoven. Als hoofdontwerper creëert Jannie samen met een ontwerpteam de nieuwe collecties en kijken ze naar wat er écht bij iemand past. Jannie: “Onze klanten willen een mooie steen, zeldzaam en uniek, volledig passend bij wie ze zijn en wat ze zoeken. Ze willen weten waar een steen vandaan komt. Wij kijken verder dan de gemiddelde juwelier. Ons netwerk is heel groot en we zoeken graag naar de prachtigste exemplaren. Wij vinden het belangrijk dat het juweel past bij de persoon. Dat de klant er nu heel blij mee is en in de toekomst nog steeds.”

Exclusieve couture-sfeer

Bonebakker presenteert diverse high-end collecties in de stijlvolle salon in het Conservatorium Hotel. Zowel eigen collecties als collecties van gerenommeerde juwelenhuizen die nergens anders in Nederland te vinden zijn en unieke stukken met bijzondere stenen en diamanten. De huidige locatie deed eerder dienst als voormalig directeurskamer van de Rijkspostspaarbank. De intieme salon met de houten lambrisering en art nouveau-tegels ademt de sfeer van creativiteit, exclusiviteit en couture. Tegelijkertijd is het een oase van rust. In deze ambiance ontvangen Jannie en haar deskundige team hun klanten en gaan ze het gesprek aan. Naast de prachtig gepresenteerde collecties voor rechtstreekse verkoop, creëert Bonebakker veel bespoke juwelen. Dat kunnen zegelringen, verlovingsringen of trouwringen zijn, maar ook juwelen voor verjaardagen en afstuderen, ter ere van een baby, ter herinnering aan iemand na een overlijden of exclusieve souvenirs voor hotelgasten, Vips et cetera. Jannie: “De sleutel van Amsterdam hebben we gedeeltelijk of geheel in diverse juwelen verwerkt en wordt vaak cadeau gedaan aan afgestudeerden, om ze eraan te herinneren waar hun thuis is.”

big oval gemstone ring

Waardevol en persoonlijk

“Het zijn bijna altijd heel persoonlijke verhalen die we vertalen in een uniek juweel. Die persoonlijke touch maakt het juweel extra waardevol voor de klant. Onlangs hebben we een herenring ontworpen voorzien van een bericht in morsecode met zwarte diamant. Het is soms een hele uitdaging om de boodschap over te brengen opeen juweel dat draagbaar, sterk en esthetisch aantrekkelijk is; het ontwerp moet de steen kunnen dragen én mooi zijn. Zodra ik die eerste reactie op het eindresultaat zie, vóél ik waarom we dit doen. Dat geeft veel voldoening. Het is heel bijzonder dat we even deelgenoot mogen zijn van een speciaal moment in iemands leven. Dat we de verbinding aan kunnen gaan met de klant en het verhaal, en dat we dat mogen vertalen naar iets heel moois. Het hele team leeft mee: van

de adviseurs in de winkels tot de ontwerpers en goudsmeden in het atelier. Voor de klant is het naast de persoonlijke waarde mooi meegenomen als het juweel dan ook nog in waarde stijgt.”

smaragd ruw tot ring